Co to jest geometria kół, dlaczego trzeba sprawdzać geometrię w kołach?

autor Ewelina Liszka
0 komentarz 161 razy czytano

Każdy kierowca powinien pamiętać o regularnym ustawianiu geometrii kół. Wpływa to na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. A dlaczego trzeba sprawdzać geometrię w kołach, kiedy to zrobić i gdzie? Podpowiadamy.  

Co to jest geometria kół?

Geometria kół to zestaw ustawień poszczególnych elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Ustalane są przez producentów samochodów dla każdego modelu auta, dlatego zawsze powinny być korygowane według danych fabrycznych.

Trzeba wiedzieć, że ustawienia te zmieniają się w trakcie użytkowania pojazdu. Wpływ ma na to zużycie elementów zawieszenia, a także jazda po dziurawych drogach. Podstawowym parametrem, jaki ulega zmianie, jest zbieżność kół. Określa, czy koła danej osi znajdują się równolegle względem siebie, a regulowany jest przy pomocy drążków kierowniczych oraz drążków poprzecznych.

Podczas sprawdzania geometrii kół konieczna może okazać się również zmiana innych ustawień, takich jak kąt pochylenia koła, kąt wybiegu, wysokość pojazdu z tyłu i z przodu, ustawienie przegubu kulowego, a także kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego. To, co należy poprawić, zależy głównie od konstrukcji pojazdu. Więcej informacji na temat przeprowadzania geometrii kół można znaleźć na www.top-autoserwis.pl/pl/geometria-kol-zbieznosc-kol-krakow.

A czemu zmiana geometrii kół jest tak istotna? Ponieważ jeśli koła są źle ustawione, podczas jazdy auto może nie jechać na wprost, lecz ściągać na jedną ze stron. Ponadto bieżnik zużywa się szybciej oraz w sposób nierównomierny – kontrolowanie tych parametrów pozwala na wydłużenie życia opon nawet o połowę. Kierowca może też zauważyć pogorszenie komfortu prowadzenia oraz zwiększenie spalania, jeśli koła są ustawione w nieodpowiedniej pozycji.

Kiedy należy ustawić geometrię kół?

Geometrię kół powinno się sprawdzać przynajmniej raz w roku. Wizyta w warsztacie jest konieczna, jeśli zauważysz, że komfort prowadzenia auta się pogorszył, w trakcie jazdy samochód ściąga na jedną ze stron. Kolejnym objawem jest też tzw. przycinanie bieżnika.

Zwykle zbieżność i geometrię ustawia się po sezonowej wymianie opon, zwłaszcza po zimie. Obowiązkowo należy to wykonać, gdy zostanie założony nowy komplet kół lub gdy naprawianie było zawieszenie. Co ciekawe, niewielu kierowców wie o tym, że nawet wymiana drążków kierowniczych wymaga poprawy tych ustawień.

Jak ustawić geometrię i zbieżność kół?

Tak jak zostało to już wspomniane, geometrię kół należy przeprowadzić wedle danych fabrycznych producenta – konieczne jest zachowanie precyzji, gdyż zwykle zmiany muszą być wykonane dokładnie co do milimetra. Z tego względu nie ma możliwości, aby wykonać to samodzielnie – trzeba udać się do warsztatu, który się w tym specjalizuje. Tam znajdują się profesjonalne urządzenia, które to umożliwiają. Zwykle cena takiej usługi ustalana jest indywidualnie, ponieważ wszystko zależy od konkretnego modelu pojazdu.

Dlaczego warto w to zainwestować? Ponieważ samochód z właściwą geometrią kół będzie wygodniejszy w prowadzeniu, a opony nie będą tak szybko się zużywać. Co więcej, elementy zawieszenia i układu kierowniczego będą podlegać rzadszej wymianie, co znacząco wpłynie na stan Twojego portfela.

podobne artykuły

zostaw komentarz

copyright © 2016 Cafeteria