kobieta w biurze

Co sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym?

Na podpisanie umowy z biurem rachunkowym decyduje się bardzo dużo firm. To korzystne rozwiązanie w wielu sytuacjach. Zanim jednak rozpoczniemy współpracę z konkretnym biurem rachunkowym, musimy sprawdzić kilka istotnych kwestii, dzięki którym współpraca ta będzie dla nas satysfakcjonująca. Na co zwrócić uwagę zanim podpiszemy umowę z biurem, które ma sprawować pieczę nad księgowością w naszej firmie? Zapraszamy do lektury niniejszego artykułu.

Biuro rachunkowe – jakie uprawnienia?

Przede wszystkim wybrane przez nas biuro rachunkowe powinno posiadać odpowiednie uprawnienia. Choć przepisy w tym zakresie uległy zmianie i prowadzić biuro rachunkowe może niemal każdy, kto posiada pełną zdolność do czynności prawnych i nie jest karany za określony katalog przestępstw (w tym przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz inne), to warto wybrać takiego księgowego, który posiada certyfikat księgowy lub też świadectwa kwalifikacyjne.

Jak sprawdzić, czy osoba prowadząca biuro rachunkowe posiada wspomniane wcześniej uprawnienia lub jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów, czy też na listę doradców podatkowych? Otóż interesujące nas biuro rachunkowe można sprawdzić na stronie Ministerstwa Finansów (TaxExpert.com.pl). Ponadto wiele osób prowadzących tego typu działalność informuje o zdobytych przez siebie kwalifikacjach na swoich stronach internetowych.

Cennik biura rachunkowego

Gdy mamy już pewność, że biuro rachunkowe, z którym chcemy współpracować posiada satysfakcjonujące nas kwalifikacje, to warto zapoznać się z cennikiem usług. Istotny jest między innymi sposób kalkulacji wynagrodzenia, przy czym najpopularniejszy model to rozliczenie miesięczne, zryczałtowane wynagrodzenie, które może być powiększane o opłaty dodatkowe. Oczywiście trzeba pamiętać o zasadzie, że nie zawsze warto wybierać usługodawcę oferującego najniższą cenę. Może zdarzyć się tak, że ilość dokumentów księgowanych w miesiącu jest ściśle określona i za każdy dodatkowy będziemy musieli dopłacić i opłata miesięczna wzrośnie.

Umowa z biurem księgowym – co powinna zawierać?

Ostatnią rzeczą, którą należy dokładnie przeanalizować jest umowa, która mamy podpisać. Jest to niezwykle ważny dokument, który reguluje wiele kwestii. W umowie muszą być zawarte takie informacje, jak termin dostarczenia dokumentów do biura rachunkowego, sposób ich dostarczenia oraz termin otrzymania od biura rachunkowego informacji o wysokości podatków. Umowa między firmą a biurem księgowym reguluje także sposób postępowania w przypadku dokumentów dostarczonych po terminie oraz zakres odpowiedzialności biura rachunkowego i ewentualne wyłączenia.

Warto również poprosić właściciela biura o udostępnienie informacji na temat polisy OC. Każde biuro rachunkowe ma obowiązek posiadać tego typu ubezpieczenie, dzięki czemu w przypadku popełnienia jakiegoś błędu nie będziemy musieli odpowiadać finansowo jako klienci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *